Blog

Zahoďte předsudky, digitalizace vaši firmu posune kupředu

Zahoďte předsudky, digitalizace vaši firmu posune kupředu

České firmy jsou na dobré cestě k digitalizaci, kterou ovšem stále trochu přibržďují předsudky a přílišný konzervatismus. Přitom digitalizace interních procesů výrazně snižuje náklady firem a šetří čas zaměstnanců. Zjednodušeně řečeno, agendu, kterou dříve vykonávalo osm zaměstnanců, po jejím zdigitalizování dělají zaměstnanci dva. A rozhodně to nebývá tak, že by firmy zbylých šest zaměstnanců propustily, ale naopak je využívají na jinou práci se skutečnou přidanou hodnotou.

Konzervativní firmy jsou méně otevřené ke změnám, a tak většinou nevynakládají tolik času ani investic do rozvoje svého digitálního prostředí. Bohužel je to vidět, neboť si v úrovni digitalizace nevedeme příliš dobře v rámci zemí Evropské unie. Každoroční analýza Evropské komise (DESI) nás umisťuje na 19. místo z 28 zemí. Abychom ale byli fér, analýza hodnotí kromě firem i úroveň digitalizace veřejného sektoru. Na špici se tradičně umisťují země jako Dánsko, Finsko a Švédsko.

Čeho se tedy české firmy obávají? „Většinou je to strach z neznámého, že se zaměstnanci budou dlouze a složitě učit novým digitálním nástrojům nebo že bude digitalizace příliš drahá. Opak je pravdou. Právě přenos práce a činností z lidí na softwary dělá firmu konkurenceschopnou a efektivní, která více vydělává,“ říká Lucie Češpivová, majitelka společnosti Smart Management Advisory, jejíž vlajkovou lodí je chytrý software MySmartplace, modulové řešení pro efektivní řízení firmy.

Prvotní obavy silně přebíjí osobní zkušenosti zaměstnanců a managementu, kteří s digitálními nástroji ve firmách pracují. „Spoléhám na denní notifikace. Mám pocit, že mi zachraňují krk každý den. Například bych mohla zapomenout schválit včas podřízeným dovolenou,“ říká Markéta Vesecká, výkonná ředitelka reklamní agentury Dorland, kde již 12 let využívají MySmartplace.

Digitální software je něco jako ekosystém firmy. Systém, který není jen xls tabulka. Firemní data jsou k dispozici stále a odkudkoliv. Zaměstnanci nejsou vázáni sedět v kanceláři, ale mohou pracovat odkudkoliv. Můžeme namítnout, že jsou pozice, které home office režimy zvládají i bez digitalizace, ale zkusme si představit účetní nebo personalistu, kteří by si na práci z domu vozili plné auto šanonů z kanceláře.

Proto se nebojte zefektivnit řízení vaší firmy pomocí digitalizace. Výhod je nespočet. Nudnou, ale nutnou administrativní práci, hlídání termínů i financí, což je práce s nízkou přidanou hodnotou a bez invence, nechte udělat počítač. A skutečnou kreativní práci, která je hlavní náplní vašeho podnikání a tím, co vám přináší profit, nechte lidem.